The voice use of street artists
O uso da voz em artistas de rua
Mayara Kerolyn de Souza; Cynthia Maria Barboza do Nascimento; Jonia Alves Lucena; Zulina Souza de Lira; Ana Nery Barbosa de Araújo
Abstract
Purpose: To investigate the voice use of street artists from their vocal complaints, vocal disadvantage related to their profession, the perception of the conditions and the environment in which they use their voice, in addition to the role of the voice in their profession. Methods: Twenty-four street artists participated in this study. They all responded to two protocols: Vocal Symptoms Scale (VSS) and Vocal Disadvantage Index (VDI-10), and to two questionnaires: one with objective questions related to their working conditions and environment, and the other containing open questions regarding the meaning of the voice. Mean values of responses to both protocols were calculated. Frequency description and percentiles present the results of the questionnaire with closed questions. Analysis of the data from the questionnaire with open questions was done using the content analysis method. Results: Mean values of the VSS were above normal limits, while the mean values of the VDI-10 were within normal limits. Some risk factors for vocal disorders were found, as the lack of use of the microphone and a dusty, smoky, and noisy working environment. Regarding the importance of the voice, two categories were identified: the need to care for their voice and the impact their voice has on people. Conclusion: There are vocal complaints among street artists, but no vocal disadvantage was found. The working conditions and environment are a risk to the artists’ voice. The importance of the voice to the group is related to their professional activities, relation with the public, and professional and personal satisfaction.
Keywords
Resumo
Objetivo: Investigar o uso da voz em artistas de rua, a partir da autorreferência de queixas vocais, desvantagem vocal associada à profissão, percepção do ambiente e condições de uso da voz na atividade, e representação da voz para a atividade profissional. Método: Participaram 24 artistas de rua, que preencheram os protocolos ESV (Escala de sintomas vocais), IDV-10 (Índice de Desvantagem Vocal), além de dois questionários, um composto por questões objetivas relacionadas ao ambiente e condições de trabalho e um segundo com perguntas abertas sobre representação da voz. Para análise quantitativa, foi realizada uma estatística simples verificando a média do ESV e IDV-10 e para o questionário de perguntas fechadas, a frequência e a porcentagem dos resultados. Na análise qualitativa, foi utilizado o método de análise do conteúdo. Resultados: A média do resultado da ESV foi acima do ponto de corte da normalidade e do IDV-10 dentro da normalidade. Surge como fator de risco vocal o não uso do microfone, o ambiente de trabalho com poeira e fumaça e o local de trabalho ser ruidoso incomodativo. Sobre a representação da voz, foram identificadas três categorias: importância da voz para os artistas de rua, cuidados com a voz e o impacto da voz sobre as pessoas. Conclusão: Existem queixas vocais, porém não há impacto na qualidade de vida. O ambiente e condições de trabalho trazem riscos a distúrbios da voz. A representação da voz para o grupo se relaciona à sua atividade profissional, relação com público, satisfação pessoal e profissional.
Palavras-chave
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Submetido em:
02/04/2018
Aceito em:
14/08/2018