CoDAS
https://codas.org.br/article/doi/10.1590/2317-1782/20202020168
CoDAS
Artigo Original

Reading speed in Elementary School and Junior High

Evolução da velocidade de leitura no Ensino Fundamental I e II

Luciana Mendonça Alves; Luiz Felipe dos Santos; Izabel Cristina Campolina Miranda; Isa Mourão Carvalho; Gabriela de Lima Ribeiro; Laura de Souza Cardoso Freire; Vanessa de Oliveira Martins-Reis; Letícia Correa Celeste

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Abstract

Purpose: To verify the influence of schooling on reading speed measures in Elementary School and Junior High, also aims to explore the levels of accuracy of the variables of reading speed in the epidemiological investigation stages of cases. Methods: 535 students from the 2nd to the 9th grade from a private school and a state school system participated in the study. The oral reading of a simple text was evaluated in the following parameters: words read per minute and correctly words read per minute. Descriptive statistics and T-test measures with the significance of 5% were conducted, besides the z-score, standardized and individual. Results: The results corroborate the literature review which shows an increase in reading speed with the progression of schooling. The reading fluency was presented in the construction process between the 2nd and 7th grades, with stabilization from the 7th year. A more fluent and homogeneous reading was sedimented between the 7th and 9th grades. The study proposes the interpretation of the findings with scales suggestive of the deficit using the z-score. The data are stratified from values suggestive of significant deficit to non-suggestive, with a total of five strata. The stratification allows a clearer reference on which point the scholar found in the expected ranges for their schooling. Conclusion: The measures of the expected values according to schooling are essential for better-quality knowledge of reading development, to provide reference standards for adequate monitoring in the clinical and educational sphere and prediction of reading skills and difficulties.

Keywords

Language; Reading; Educational Status; Students; Learning

Resumo

Objetivo: Verificar a influência da escolaridade em medidas de velocidade de leitura no ensino fundamental e explorar os níveis de precisão das variáveis da velocidade de leitura nos estágios de investigação epidemiológica de casos. Método: Participaram 535 escolares do 2º ao 9º ano de escola particular e pública. A leitura oral de um texto simples foi avaliada nos parâmetros palavras lidas por minuto e palavras lidas corretamente por minuto. Foram conduzidas medidas de estatística descritiva e teste T de student com significância de 5%, além do escore Z, padronizado e individual. Resultados: Os resultados corroboram a literatura que evidencia aumento da velocidade de leitura com a progressão da escolaridade. A fluência leitora se mostrou em processo de construção entre o 2º e o 7º ano do Ensino Fundamental, com estabilização a partir do 7º ano. Uma leitura mais fluente e homogênea se mostrou sedimentada entre o 7º e o 9º ano. O estudo propõe a interpretação dos achados com escalas sugestivas para déficit por meio do z-escore. Os dados são estratificados desde valores sugestivos de déficit importante até o não sugestivo, com um total de cinco estratos. A estratificação permite uma referência mais clara sobre qual ponto se encontra o escolar nas faixas esperadas para sua escolaridade. Conclusão: As medidas dos valores esperados segundo a escolaridade são essenciais para melhor conhecimento do desenvolvimento da leitura, de forma a prover padrões de referência para um adequado monitoramento no âmbito clínico e educacional e predição das habilidades e dificuldades leitoras

Palavras-chave

Linguagem; Leitura; Escolaridade; Estudantes; Aprendizagem

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Submetido em:
09/06/2020

Aceito em:
24/09/2020

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